آدرس آزمایشگاه :خیابان پاسداران - خیابان کلاهدوز - چهارراه اختیاریه - مرکز جراحی افرا - طبقه سوم

تومور مارکر

ویژه مراجعین
portfolio image

تومور مارکرها (نشانگرهای سرطان) مواد بیوشیمیایی هستند که در برخی از سرطان‌ها می‌توانند به مقدار زیاد در بدن ایجاد شوند. آنها یا توسط خود سلول‌های تومور تولید و تکثیر می‌شوند زیرا تومور تولید آن‌ها را در سلول‌های خود بدن تحریک می‌کند.

تومور مارکرها اغلب از قندها و پروتئین‌ها (به اصطلاح گلیکوپروتئین‌ها) ساخته شده‌اند. برای مثال، آنتی ژن کارسینومبریونیک (به اختصار CEA) است که از 50 تا 60 درصد کربوهیدرات تشکیل شده و سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد. نشانگر تومور همچنین می‌تواند یک آنزیم یا هورمون باشد. تومور مارکر آنزیمی انولاز اختصاصی نورون و تومور مارکر هورمونی هورمون تیروئید کلسیتونین است.

علاوه بر گلیکوپروتئین‌ها، هورمون‌ها و آنزیم‌ها، تشخیص ژنتیکی امروزه بیشتر در تشخیص سرطان استفاده می‌شود. اگر تومور ژن‌های خاصی را نشان دهد (بیان ژن)، می‌تواند اطلاعاتی در مورد سیر احتمالی بیماری ارائه دهد. یک مثال خوب برای این ژن HER2 است که اغلب در ارتباط با سرطان سینه تعیین می‌شود. اگر تعداد زیادی از پروتئین‌های HER2 (گیرنده‌های HER2) روی سطح سلول‌های سرطانی وجود داشته باشد، سرطان ممکن است تهاجمی باشد. بیان نشانگرهای ژنی خاص در سلول‌های تومور می‌تواند نشان دهد که سرطان را می‌توان با موفقیت درمان کرد. داروی مورد استفاده، علیه ساختار خاصی از سلول‌های سرطانی است. برای مثال، تومورهای HER2 مثبت را می‌توان با ماده فعال تراستوزوماب درمان کرد.

متأسفانه تومور مارکرها نشانگر نوع خاصی از تومور یا شدت بیماری نیستند. بنابراین از آنها به عنوان تست غربالگری برای نوع خاصی از سرطان استفاده نمی‌شود، زیرا تعداد بسیار کمی از بیماران را بیمار تشخیص می‌دهند و از سوی دیگر تعداد بسیار زیادی از افراد سالم را به اشتباه به عنوان بیمار شناسایی می‌کنند. بنابراین پزشک معمولاً فقط در صورتی مارکرهای تومور را تعیین می‌کند که سرطان قبلاً شناخته شده باشد، تا پیشرفت آن را بررسی کند و موفقیت یا شکست درمان سرطان (مانند شیمی درمانی یا پرتودرمانی) را ارزیابی کند.

اگر مقادیر افزایش یافته قبلی کاهش یابد، بیمار به خوبی به درمان پاسخ می‌دهد. از سوی دیگر، اگر مقادیر نشانگر تومور بالا بماند یا حتی افزایش یابد، ظاهراً درمان قبلی چندان موفق نبوده است. تعیین نشانگرهای تومور در معاینه بعدی پس از سرطان نیز مفید است. افزایش مقادیر می‌تواند نشان دهنده عود سرطان باشد، یعنی سرطان بازگشته است.

تومور مارکرهای انواع سرطان‌ها

تومور مارکرهای متفاوت برای انواع مختلف سرطان عبارتند از:

  • سرطان پستان (کارسینوم پستان): CA 15-3، CEA، CA 125
  • سرطان تخمدان (کارسینوم تخمدان): CA 125، بتا-HCG، AFP
  • سرطان ریه (کارسینوم ریه): NSE، CYFRA 21-1، SCC
  • سرطان معده (کارسینوم معده): CEA، CA 72-4، CA 19-9
  • سرطان کولون : CEA
  • سرطان تیروئید (کارسینوم تیروئید): تیروگلوبولین، کلسی تونین، CEA، کروموگرانین A
  • سرطان پروستات : PSA